مالیات بر ارث

مالیات بر ارث به مالیاتی گفته می شود که به مال و اموال و دارایی های باقیمانده از فرد فوت شده تعلق می گیرد. دو نوع مالیات بر ارث وجود دارد که یک نوع از آن مالیات بر ارث از وارث و هنگام واگذاری ارث دریافت می شود و نوع دیگر مالیات بر ارث به طور مستقیم از تمامی مایملک و ثروت های باقی مانده از فرد فوت شده اخذ می شود. این مالیات از نوع مالیات مستقیم و مالیات بر دارایی است. در قوانین ایران، اگر مالی از متوفی به ورثه برسد، وراث یا نماینده قانونی آن ها موظف هستند ظرف مدت 6 ماه از تاریخ فوت متوفی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند و با ارائه اسناد مربوطه، صورت اموال و بدهی های وی را در اظهارنامه خصوص مالیات بر ارث گزارش کنند.

نکته ای که وجود دارد این است که مالیات بر ارث بر آنچه دارنده قبلا به دست آورده و انباشته است، یا به او به ارث رسیده تعلق می گیرد. مالیات بر دارایی معمولا به عنوان مکانیزمی برای تعدیل ثروت به کار گرفته می شود و بیشتر در جوامعی به کار می رود که اختلاف زیادی در دارایی و ثروت افراد آن جامعه وجود داشته باشد یا فقط در مواردی خاص که به وسیله مالیات بر درآمد نتوان از آن منابغ مالیات گرفت، اعمال خواهد شد.

چه اموالی شامل مالیات بر ارث میشود؟

مالیات بر ارث

بر اساس ماده 18 قانون مالیات های مستقیم، وراث به سه دسته تقسیم می شوند:

  • وراث طبقه اول که شامل پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولادِ اولاد
  • وراث طبقه دوم که شامل اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن ها
  • وراث طبقه سوم که شامل عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آن ها

طبق ماده 19 قانون مالیات های مستقیم، اموال مشمول مالیات بر ارث عبارتند از: کلیه ماترک متوفی واقع در ایران یا خارج از ایران اعم از منقول و غیر منقول و مطالبات قابل وصول و حقوق مالی پس از کسر هزینه کفن و دفن در حدود عرف و عادت و واجبات مالی و عبادی در حدود قواعد شرعی و دیون محقق متوفی. چنانچه وارث طبقه اول متوفی جهت انجام هزینه های ضروری از قبیل کفن و دفن و مراسم ترحیم نیاز به برداشت وجه نقد از حساب بانکی متوفی داشته باشند، بانک ها می توانند پس از احراز هویت کامل وراث حداکثر تا مبلغ 10.000.000 ریال به طور علی الحساب بدون ارائه گواهی واریز مالیات بر ارث پرداخت نمایند.

مالیات بر واردات

معافیت های مالیات بر ارث

مالیات بر ارث

مالیات بر ارث متوفی مشمول معافیت هایی نیز می باشد و حقوق حاصل از بازنشستگی و وظیفه، پس انداز خدمت، مزایای پایان خدمت، وجوه حاصل از خسارت اخراج، بازخرید خدمت و مرخصی استحقاقی استفاده نشده از این جمله هستند. در کنار این موارد، دریافتی های بیمه تامین اجتماعی و تمامی بیمه های عمر و زندگی و به طور کلی وجوه دریافتی از بیمه ها معاف از مالیات بر ارث هستند و همچنین دیه و خسارت فوت نیز شامل معاف بر ارث نیست .

نحوه پرداخت مالیات بر ارث

مالیات بر ارث نیز مثل دیگر مالیات ها باید با پر کردن اظهارنامه مالیاتی پرداخت شود و وراث تا یکسال پس از انحصار وراثت فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی مالیات بر ارث خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی بدهند. در نحوه پرداخت مالیات بر ارث وراث می توانند تنها برای بخشی از اموالی که تقسیم کرده اند مالیات بر ارث پرداخت کنند و نکته ای دیگر آن که تا زمانی که اموال و دارایی ها به نام متوفی باشد، نیاز به پرداخت مالیات نیست.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025