مالیات بر اجاره

مالیات بر اجاره یکی از انواع مالیات بر درآمد است که باید توسط موجرها بسیار به آن توجه کنند و بعد از آن که با جرائم بالایی رو برو می شوند، به اهمیت مالیات بر اجاره پی می برند. در واقع مالیات بر اجاره مبلغی است که به وسیله دولت از افراد حقیقی و حقوقی گرفته می شود؛ مالیات به تمامی املاک در هر نوع از کاربردها چه مسکونی، تجاری و یا ادرای است تعلق می گیرد. قانون گذار در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم به در نظر گرفتن درآمد اشخاص، میزان مالیات هر  فرد را مشخص می کنند. بر اساس همین قانون، مالیات بر اجاره نیز مشخص می شود.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

مالیات بر اجاره بر عهده چه کسی است؟

مالیات بر اجاره

واقعیت این است که بر انواع املاک همچون تجاری، مسکونی و اداری مالیات تعلق می گیرد و اگر  ملکی به اجاره مسکونی، تجاری و اداری داده شود هم به در آمد حاصل از اجاره آن مالیات تعلق می گیرد. در وهله اول باید دانست که مالیات مزبور به چه دلیلی اخذ می گردد و زمانی که این موضوع مشخص شد بدیعی است که مشخص می گردد که مالیات بر اجاره به عهده کیست؟ در واقع می توان گفت در هر نوع از مالیات بر اجاره فرد پرداخت کننده مالیات بر اجاره متفاوت است.

مالیات بر اجاره املاک

از املاک و مستغلات انواع مختلف مالیات مانند مالیات بر فروش ملک، مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر نقل و انتقال یا ساخت و ساز ملک گرفته می شود که یکی از آنها نیز مالیات بر اجاره ملک است. طبق قانون و مقررات، اجاره به نوعی درآمد محسوب می شود که فرد از محل اجاره دادن ملک خود به دست می آورد؛ پس مالیات بر اجاره را می توان مالیات بر درآمد هم نامید.

همانطور که قبلا هم گفته شد، مالیات بر اجاره از نوع مالیات مستقیم است که بر اساس آن، طبق ماده 53 قانون مالیات های مستقیم درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره واگذار می گردد عبارت است از کل مال الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد (25%) برای هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره.

درآمد مشمول مالیات در مورد اجاره دست اول املاک مورد وقف یا حبس بر اساس این ماده محاسبه خواهد شد. در رهن تصرف، رهن طبق مقررات این فصل مشمول مالیات خواهد بود. هرگاه موجر مالک نباشد، درآمد مشمول مالیات وی عبارت است از ما به التفاوت اجاره دریافتی و پرداختی بابت ملک مورد اجاره.

همچنین بر اساس تبصره 11 این ماده قانونی «درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع 150 متر مربع زیر بنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع 200 متر مربع زیر بنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف می باشد».

بیشتر بخوانید: مالیات بر مهریه

چه کسانی از پرداخت مالیات بر اجاره معاف هستند؟

مالیات بر اجاره

در موارد زیر اشخاص از پرداخت مالیات بر اجاره معاف هستند:

  • با این حال که قانون گذار درآمد حاصل از اجاره را به جهت سود دهی آن مشمول مالیات می داند،  اما چنانچه فردی تنها درآمد او اجاره بهایی باشد که از مستاجر دریافت می کند و منبع درآمد دیگری نداشته باشد معاف از پرداخت مالیات بر اجاره است.
  • اگر فردی ملک خود را چه  تجاری، مسکونی و یا اداری برای استفاده بستگان درجه اول خود اجاره دهد از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف است.
  • اگر متراژ ملکی در تهران مورد اجاره قرار گیرد و متراژ کمتر از 150 متر باشد مشمول مالیات بر اجاره نمی گردد و اگر ملک استیجاری در شهرستان باشد و متراژ آن 200 متر باشد معاف از مالیات بر اجاره است.