شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 10 هزار و 664 واحد روبه‌رو شد و رکورد یک سال گذشته را شکست همچنین ارزش معاملات بورس از مرز 42 هزار میلیارد ریال گذشت که تا کنون بی سابقه بوده است.

بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 10 هزار و 664 واحد به رقم 438 هزار و 881 واحد رسید که در یک سال اخیر یک رکورد جدید به شمار می‌رود.
همچنین شاخص کل با معیار هموزن 3 هزار و 680 واحد به رقم 145 هزار و 542 واحد رسید.
کارشناسان دلیل افزایش شاخص کل بورس و رکوردشکنی را سرازیر شدن نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان جامعه به سمت بورس می‌دانند که سرمایه‌های خرد امکان ورود به بازارهای مسکن، آپارتمان و ملک نداشته‌اند و همچنین به خاطر رکود در بازار طلا، سکه و ارز سرمایه‌ها به سمت بازار بورس هدایت شده است که البته این مسأله را باید به فال نیک گرفت، زیرا هجوم سرمایه به سمت بازار ملک علاوه بر اینکه باعث افزایش قیمت آن می‌شود، باعث زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی مرغوب کشاورزی هم می‌شود، اما ورود پول‌های سرگردان به بورس باعث تزریق نقدینگی به شرکت‌های بورسی و در نتیجه تقویت تولید و امکان سرمایه‌گذاری از محل نقدینگی بورس می‌شود.

رکورد شکنی بورس در یکسال گذشته
ارزش بازار بورس تهران امروز به بیش از 1595 تریلیون تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس بیش از 7.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 779 هزار نوبت معامله و به ارزش 4256 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز عمده شاخص‌های مهم بورس در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند که از جمله می‌توان به نماد فولاد مبارکه، ملی مس، مخابرات ایران، گروه مپنا، پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو و همراه اول اشاره کرد.
در پایان معاملات امروز در فرابورس ایران شاخص کل 121 واحد رشد کرده و به رقم 5 هزار و 537 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 319 تریلیون تومان رسید.
امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 2 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 350 هزار معامله و به ارزش 1871 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
نمادهای میدکو، ذوب‌آهن، مادیران، مس سرچشمه، مولد نیروگاه جهرم، پتروشیمی زاگرس و مدیریت انرژی امیدتابان هور، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.
نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، فرابورس ایران، رزین‌معدن آسیا، مادیران، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، بانک دی، توسعه و عمران استان کرمان، بوده‌اند.

امروز همچنین با پیام ناظر بازار برخی از نمادهای بورسی متوقف، برخی بازگشایی، تعدادی دچار وقفه معاملات و برخی حراج شدند. از جمله می‌توان به توقف نماد سیمان هرمزگان، و فنرسازی خاور اشاره کرد بازگشایی نماد کنترل خوردگی تکین‌کو‌، بازگشایی شرکت گل‌تاش، سیمان ایلام اشاره کرد.

توقف نماد سیمان صوفیان و توقف سرمایه‌گذاری صنعت نفت، بازگشایی نماد گروه صنعتی لاستیک بارز کرمان، وقفه در معاملات شرکت شهد، بازگشایی نماد کمک فنر ایندامین، سیمان سپاهان، پارس‌خودرو، سرمایه‌گذاری مسکن و بیمه پارسیان اشاره کرد.

98-11-14