حسابرسی صورت های مالی

در حسابرسی، یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش ها، صورت های مالی می باشد که این صورت های مالی وضعیت شرکت ها و مجموعه ها را از جنبه مالی بررسی می کند و نشان می دهد که پول مجموعه به چه صورت و در کجا و چه زمانی خرج شده است و چقدر از آن برای سرمایه گذاری و آینده شرکت و مجموعه باقی مانده است. اساس و مبنای رسیدگی مالیاتی و اداره دارایی و غیره در واقع همین صورت های مالی است که اشتباه و یا تخلف در تهیه صورت های مالی عواقب مالی زیادی برای مجموعه ها و شرکت ها دارد.

حسابرسی صورت های مالی یک شرکت و مجموعه یکی از وظایف اصلی حسابرسان است که آن ها باید اسناد مالی یک شرکت را بررسی کنند و اشتباهات مالی را پیدا کنند. این اشتباه ممکن است عمدی یا سهوی باشد که در این صورت حسابرسان آن را به مدیران شرکت گزارش می دهند. هدف حسابرسی صورت های مالی توسط حسابرسان که از وظایف اصلی حسابرسان است، تایید یا رد کردن صورت های مالی با انجام حسابرسی صورت های مالی است. کارشناس حسابرسی نظر خود را درباره ادعای حسابداری را شرکت بیان می کند و همینطور حسابرسی صورت های مالی را طبق معیار های حسابداری مشخص کند. حسابرسی صورت های مالی باعث اعتبار بخشیدن به فرآیند مالی یک مجموعه می شود که این کار با بررسی حساب های مالی امکان پذیر است.

شرکت حسابرسی

اهداف و مزایای حسابرسی صورت های مالی

حسابرسی صورت های مالی

در ابتدا باید گفت که صورت های مالی اساسی که در حسابداری تهیه می شود در کل به چهار قسمت تقسیم می شود که عبارتند از: ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع (سرمایه) و صورت وجوه نقد.

برای اهداف حسابرسی صورت های مالی می توان به مواردی اشاره کرد که آن ها را به اختصار بیان می کنیم:

هدف اصلی و مهم ترین هدف حسابرسی صورت های مالی اعتبار دهی به صورت های مالی است. مطابقت صورت های مالی با استانداردها و قوانین و مقررات حسابرسی تعیین شده یکی دیگر از این اهداف است. از دیگر اهداف حسابرسی صورت های مالی کشف و بررسی اشتباهات عمدی یا سهوی در محاسبات و تهیه صورت های مالی است و هدف دیگر، برآورده کردن نیاز های اطلاعاتی برای سهامداران، مدیران ارشد، مدیران و ارگان های مربوطه  است.

زمانی استفاده کنندگان از صورت های مالی می توانند به صورت های مالی استناد کنند که آن ها را شخصی مستقل و بی طرف نسبت به میزان اعتبار این اطلاعات اراده داده باشد. این وظیفه به حسابرسان مستقل واگذار شده است و آن ها با ایفای نقش اعتبار دهی به اطلاعات مالی، دارای موقعیتی حساس در مجموعه و امور مربوط به حسابرسی صورت های مالی هستند. اکنون حسابرسی صورت های مالی روشی پذیرفته شده است که واحد های اقتصادی نتیجه های عملیات و وضعیت مالی خود را به این وسیله گزارش می کنند. همچنین احتمال بروز اشتباهات متداول و یا عمدی و سهوی، خودداری از اصول حسابداری، تحریف و جابجایی صورت های مالی حسابرسی نشده، باعث شده است که این صورت ها فاقد ارزش و استناد به آن باشد.

بیشتر بخوانید: حسابرسی داخلی

شرکت چرتکه پلاس

حسابرسی صورت های مالی

این توضیحات مواردی از مزایای حسابرسی صورت های مالی بود که شرکت ها و موسسه ها و مجموعه ها  می توانند از آن برای اهداف گفته شده در بالا برای بهبود امور حسابداری و حسابرسی و جلوگیری از بروز اشتباهات و خطاها و در کل مدیریت مالی خود بهره ببرند. در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.