تکمیل اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک

اظهارنامه مالیات بردرآمد اجاره املاک از نوع مالیات های مستقیم بوده و مربوط به کلیه افرادی است که در ایران دارای ملک/املاک و مستغلاتی هستند که آن را به شخص دیگری اجاره داده اند و از طریق آن درآمدی بدست می آورند.

بیشتر بخوانید: چرا باید مالیات بدهیم؟

اظهارنامه مالیاتی انفرادی

فرد موجر (یعنی اجاره دهنده ملک) لازم است اظهار نامه مالیاتی خود را تا پایان مهلت قانونی (تا پایان شهریور ماه) ارائه دهد و البته این نوع مالیات شامل استثنائاتی است که در ادامه آن را بیان می کنیم.

اولین نکته در رابطه با موارد استثناء مشمولین مالیات اجاره املاک آن است که محل سکونت افراد تحت تکفل مالک و همچنین محل سکونت والدین، همسر، فرزندان و اجداد او ملک اجاری محسوب نشده و مشمول مالیات بر اجاره املاک  نخواهد شد .

نکته بعدی این است که اگر شخصی در تهران اجاره ملکی تا 150 متر مربع بنا و در شهرستان ها تا 200 متر مربع بنا تنها منبع درآمدش باشد، از پرداخت مالیات بر اجاره املاک  معاف است. (سود بانکی و حقوق بازنشستگی جزو درآمد محسوب نمی شود )

محاسبه مالیات بر درآمد اجاره املاک، بر اساس کل مبلغ اجاره پس از کسر درصدی به عنوان استهلاکات و هزینه های مالک در مورد ملک اجاره ای خواهد بود .اما اگر قراردادی وجود نداشته باشد یا به هر نحوی ارائه نشود و یا مواردی از این قبیل، مبلغ اجاره براساس اجاره املاکی مشابه این ملک تعیین می گردد.

بنابراین تمام افرادی که با توجه به توضیحات بالا مشمول مالیات بر درآمد اجاره املاک می شوند لازم است حداکثر تا پایان شهریورماه هر سال اقدام به ارائه اظهارنامه خود نمایند در غیر این صورت شامل مجازات و جریمه خواهند شد.

نکته مهم دیگر این است که هر موجر مشمول لازم است به ازای تمام املاک مورد اجاره در کل کشور یک اظهارنامه ارائه دهد.

برای ثبت نام و ارسال اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک،  انجام مراحل زیر لازم است:

  • مراجعه به سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی
  • دانلود اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک
  • نصب نرم افزار اظهارنامه مالیاتی
  • تکمیل اطلاعات درخواستی در نرم افزار
  • دریافت اطلاعات فردی و هویتی مودی مشمول مالیات از سامانه ثبت نام الکترونیکی
  • درج اطلاعات مالی و مشخصات مربوط به ملک یا املاک مورد اجاره مشمول
  • بررسی و چاپ نسخه پیش نویس اظهارنامه مالیاتی
  • ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور و دریافت کد رهگیری

ارسال الکترونیکی اظهارنامه کافی است و نیازی به ارائه اظهارنامه چاپ شده به اداره امور مالیاتی نمی باشد.

سخن آخر

تکمیل اظهارنامه به علت تعدد فرم ها و فیلدهای آن پیچیدگی های خاص خودش را دارد که یک اشتباه کوچک در پر کردن آن کافی است تا کارملک شما را به دادرسی مالیاتی و هزینه‌های گزاف مادی و معنوی پس‌ازآن بکشاند. برای تکمیل اظهارنامه خود در بالاترین سطح کیفیت می توانید با اطمینان این کار را به گروه مالیاتی چرتکه پلاس بسپارید.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.