تفاوت مالیات مستقیم وغیر مستقیم

مالیات در مفهوم کلی به دو دسته مالیات های مستقیم و مالیات های غیر مستقیم تقسیم بندی می شود. ما در این مقاله می خواهیم به تفاوت مالیات مستقیم وغیر مستقیم بپردازیم و اطلاعاتی را در این زمینه با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امیدواریم که این مطلب برای شما دوستان گرامی مفید و موثر واقع گردد.

در ابتدا توضیح مختصری درباره مالیات بیان خواهیم کرد. مالیات به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره ‌برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آن را پرداخت نمایند تا توانایی ‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمد‌ های جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌ های اقتصادی است که نصیب دولت می ‌شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سود‌ ها را دولت فراهم ساخته ‌است. به طور عمومی، دولت به واسطه مالیات بخشی از هزینه های عمومی جامعه و حفظ منافع اجتماعی و اقتصادی را امکان پذیر می سازد. می توان گفت تامین سرمایه لازم جهت انجام پروژه ها، ارائه خدمات عمومی و تامین هزینه فعالیت های دولت، هدف های اصلی وضع مالیات هستند. طبق قانون، پرداخت مالیات وضع شده، اجباری است و عدم پرداخت آن مجازات را در پی خواهد داشت. پرداخت مالیات نیز تنها و تنها توسط مراکز تحت نظارت دولت انجام می گیرد.

تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم

تفاوت مالیات مستقیم وغیر مستقیم

مالیات مستقیم به مالیاتی اطلاق می شود که بی واسطه و مستقیما از درآمد یا دارایی مودیان مالیاتی اخذ می شود. این مالیات به وسیله مامورین مالیاتی و به طور مستقیم اخذ می شود، به طور کلی تمام کسانی که در ایران درآمد دارند حتی اگر خارج از ایران زندگی کنند، مشمول مالیات بر درآمد هستند. همچنین، کسانی که در ایران دارایی و اموالی دارند نیز برای حفظ و نگهداری از اموالشان باید مالیات بپردازند. مهم ترین قانونی که در خصوص مالیات های مستقیم به تصویب رسیده است، قانون مالیات های مستقیم نام دارد که در سال 1345 به تصویب رسید و پس از آن چند بار اصلاح شد. از انواع مالیات های مستقیم می توان به مالیات بر دارایی (مانند مالیات حق تمبر، مالیات بر ارث و…) و مالیات بر درآمد (مانند مالیات بر درآمد املاک، مالیات بر درآمد مشاغل و…) اشاره کرد.

مالیات غیر مستقیم در واقع به مالیاتی می گویند که از تمام شهروندان اخذ شده اما این امر محسوس نیست. در واقع بر روی اکثر کالا ها و خدمات مبلغی به عنوان مالیات از مصرف کننده دریافت شده که به این نوع از مالیات، مالیات غیر مستقیم گفته می شود. از جمله مالیات های غیر مستقیم می توان به مالیات بر واردات و مالیات بر معاملات اشاره کرد.

تیم حسابداری چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری “چرتکه پلاس”، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی و حسابداری ارائه نمایند. شما عزیزان می توانید با اطمینان کامل خدمات مالی و حسابداری خود را به تیم مجرب و ماهر چرتکه پلاس بسپارید. لذا باعث افتخار ما خواهد بود که با تجربیات خود بتوانیم با دادن اطمینان خاطر به صاحبان کسب و کار و شرکت ها موجب کاهش مشغله فکری آن ها شده تا آنان بتوانند رشد و توسعه کارهای خود را سرعت بخشند و از اطلاعات صحیح مالی و حسابداری نیز استفاده بهینه در جهت اهداف فعالیت های خود بنمایند. اگر شما نیاز به تیمی حرفه ای برای انجام امور مالی و حسابداری خود دارید همین حالا می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

تکمیل اظهارنامه شرکتی