بخشودگی جرایم مالیاتی

به منظور حمایت از فعالان اقتصادی، رعایت اصل تکریم ارباب رجوع و افزایش رضایتمندی مودیان مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه ای صادر می گردد که طبق آن شرایط بخشودگی جرایم مالیاتی قابل بخشش در مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزورده مشخص می شود. بخشنامه های مالیاتی مربوط به بخشودگی جرایم مالیاتی، متغیر و با توجه به سال ابلاغ آن ها می باشد و از قانون کلی و ثابتی پیروی نمی کنند.  تعریف بخشودگی جرایم مالیاتی این است که  اداره امور مالیات برای بعضی از جرایم خاص مودیان، با رعایت شروطی بخشنامه هایی صادر می نمایند که به آن بخشودگی جرایم مالیاتی می گویند.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

زمان درخواست بخشودگی جرایم مالیاتی

بخشودگی جرایم مالیاتی

با اتمام سال مالی، اشخاص حقوقی 4 ماه و اشخاص حقیقی تا آخر خرداد ماه فرصت دارند که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند. سال مالیاتی یک سال شمسی است که از ابتدای فروردین ماه آغاز و  آخر اسفند ماه ختم می شود، اما بخشی از افراد حقوقی سال مالیشان با سال مالیاتی تطابق ندارد، مانند شرکتی که در ایران شعبه ای از یک شرکت خارجی است، در اصطلاح به آن ها شرکت های میان سالی می گویند.

برخی از افراد، چه حقیقی و چه حقوقی در زمان مقرر، بعد از سال مالی خود موفق به تسلیم اظهارنامه خویش نمی شوند و این امر منجر به جریمه هایی برای آن ها می شود. معمولاً این جرایم طی بخشنامه های صادره مشمول بخشودگی جرایم مالیاتی می شوند. در قانون مالیاتی موارد متعددی وجود دارد که بخشودگی جرایم مالیاتی زا در بر می گیرد؛ به طور مثال بخشودگی جرایم مالیاتی ماده 169.

مأخذ محاسبه جرایم مالیاتی

اکثر جرایم مالیاتی به صورتی ضریبی ثابت از مالیات محاسبه می شوند؛ به عنوان مثال جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد، 30% مبلغ مالیات عملکرد است. اما برخی جرایم با گذشت زمان افزایش می یابد؛ به عنوان مثال جریمه دیرکرد پرداخت مالیات عملکرد، 25% مبلغ مالیات عملکرد به صورت ماهانه است. یعنی اگر مالیات عملکرد 1.000.000 تومانی را 5 ماه دیرتر پرداخت نمایید 125.000 تومان جریمه خواهید شد.

125.000= 5*2.5%*1.000.000

از طرفی جرایم مالیاتی دیگری نیز وجود دارد که مبنای محاسبه آن مالیات نیست؛ مثلا جریمه عدم ارسال لیست حقوق ماهانه پرسنل معادل 2% حقوق آن ماه خواهد بود.

شروط بخشودگی جرایم مالیاتی

بخشودگی جرایم مالیاتی

بخشودگی جرایم مالیاتی منوط به انجام شروطی است که در قانون یا بخشنامه ها برای دریافت بخشودگی جرایم مالیاتی وضع شده است. مثلاً مطابق بخشنامه های بخشودگی جرائم سال 1399، بخشودگی جریمه ماده 169 ق.م.م منوط به ارسال فهرست معاملات فصلی ارسال نشده است و بدون انجام این امر هیچ بخشودگی جرایم مالیاتی اعطا نخواهد شد.

مالیات بر درآمد املاک

موارد زیر جرم مالیاتی محسوب می شود و مرتکبان حسب مورد، به مجازات محکوم می گردند.

  • تنظیم دفاتر، اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن.
  • اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن.
  • ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام.
  • عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مؤدیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانون تعیین نشده.
  • تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر به نام خود بر خلاف واقع.
  • خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای در سه سال متوالی.

اگر شخص حقوقی مرتکب جرایم مالیاتی شود، برای مدت شش ماه تا دو سال به یکی از مجازات زیر محکوم می شود.

  1. ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی
  2. ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری

مسئولیت کیفری شخص حقوقی مانع از مسئولیت کیفری شخص حقیقی مرتکب جرم نمی باشد.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025