مالیات شرکت ها

بر اساس قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی کشور، کلیه شرکت هایی که نام آن ها در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است، باید مالیات پرداخت کنند که دارای انواع مالیات شرکت ها می باشد. شرکت ها به صورت اشخاص حقوقی، در قبال درآمد به دست آمده خود مکلف به پرداخت مالیات می شوند و در مرحله اول، شرکت ها باید اقدام به تنظیم دفاتر قانونی نمایند و بر طبق آن در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره امور مالیاتی کشور ارائه دهند. همچنین شرکت هایی که فعالیتی ندارند و گردش مالی آن ها صفر می باشد هم ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی هستند.

نکته قابل توجهی که در انواع مالیات شرکت ها  وجود دارد این است که انواع شرکت هایی که  در قانون تجارت نام برده شده است، بعد از این که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده اند، باید حوزه مالیاتی خود را معین کنند.

انواع مالیات شرکت ها

 

با تعیین حوزه مالیاتی شرکت ها، هر ساله موظف هستند صورت حساب دارایی خود را برای مشخص کردن میزان مالیاتی که باید پرداخت کنند به همان حوزه ارائه دهند. سال مالی شرکت برای تعیین میزان مالیات پرداختی لازم است مشخص شود که این امر باعث می شود کلیه مالیات های پرداختی در سال مالی شرکت، تعیین تکلیف شود. در واقع در یک سال مالی شرکت ها تمام عملکرد خودشان را به صورت ثبت دارایی و صورت حساب سود و زیان در اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهند تا میزان مالیات قابل پرداختشان معین شود.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

انواع مالیات شرکت ها ؟

انواع مالیات شرکت ها

شرکت ها باید چند نوع مالیات پرداخت کنند که در این جا به آن ها اشاره می کنیم و همچنین نوع مالیاتی که پرداخت می کنند به نوع شرکت ها بستگی دارد و همه شرکت ها مالیات مشابهی را پرداخت نمی کنند.

  • مالیات بر درآمد: یکی از انواع مالیات شرکت ها است که طبق قوانین و مقررات مالیاتی، از درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی مالیات گرفته می شود. چون بر اساس ماده 1 قانون مالیات های مستقیم، هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به تمام دارایی خود چه در ایران یا خارج از ایران دارد، مشمول پرداخت مالیات می شود. شرکت ها نیز به عنوان یک شخص حقوقی، باید کلیه درآمدهای خود را محاسبه کند و پس از کسر معافیت ها، مالیات را بپردازد.
  • مالیات بر عملکرد: یکی از انواع مالیات شرکت ها بوده که به نحوه عملکرد شرکت ها و سود و زیان آن بستگی دارد. این نوع مالیات از نوع مالیات مستقیم است که طبق قوانین و مقررات سازمان امور مالیاتی همه شرکت ها موظف هستند که میزان درآمد و هزینه های شرکت را در یک سال مالی به ثبت برسانند و میزان سود و زیان را معین کنند و بعد از آن به میزان 25 درصد سود خالص را به عنوان مالیات بر عملکرد به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.
  • مالیات اموال و املاک: که از انواع مالیات شرکت ها است و به این معنی که شرکت ها باید برای املاک و اموالی که دارند مالیات مربوطه را پرداخت کنند.
  • پرداخت مالیات تکلیفیی: علاوه بر مالیات بر عملکرد که طبق میزان فعالیت و سودی شرکت تعین می شود، شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات تکلیفی نیز می باشند. از مهم ترین و معمول ترین مالیات تکلیفی که شرکت ها باید آن را محاسبه و پرداخت کنند، مالیات بر حقوق کارکنان است که کارفرما موظف است حق مالیات را کسر و به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود.
  • مالیات بر ارزش افزوده: به دلیل راحت وصول شدن از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع ارزش افزوده ارزشی است که در فرآیند تولید به وجود می آید. این نوع مالیات، مالیات غیر مستقیم است و مصرف کنندگان کالا آن را هنگام خرید پرداخت می کنند. در واقع این مالیات را مصرف کنندگان پرداخت می کنند نه تولید کنندگان به این صورت که تولید کننده مالیات بر ارزش افزوده را در هر دوره پرداخت می کند اما معادل آن را از خریدار دریافت می کند.

بیشتر بخوانید: تنظیم اظهارنامه مالیاتی