انواع مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی به مالیاتی گفته می شود که پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی کشور، بر عهده شخصی به جز فردی که مشمول مالیات شده است انجام می شود یعنی وظیفه آن به عهده پرداخت کننده اصلی نیست. مثلا مالیات حقوق از انواع مالیات تکلیفی است که از حقوق کارگر کسر می شود ولی به وسیله کارفرما به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می شود. در واقع این یک مثال از انواع مالیات تکلیفی است اما این روش اخذ مالیات، انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. به طور کلی تهیه لیست کامل از انواع مالیات تکلیفی کار ساده و راحتی نیست ولی با تکیه بر همان قاعده اصلی مالیات تکلیفی تا حدودی می توان به یک لیست کلی از انواع مالیات تکلیفی رسید. این همان مالیاتی است که از طرف شخص دیگری به غیر از پرداخت کننده به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می شود. در این جا معروف ترین انواع مالیات تکلیفی را نام می بریم و درباره آن ها به طور مختصر توضیح می دهیم.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

اظهارنامه مالیاتی

توضیحات انواع مالیات تکلیفی

انواع مالیات تکلیفی

همان طور که گفته شد به طور کامل و دقیقی نمی توان انواع مالیات تکلیفی را بیان کرد اما در این جا به مهمترین آن ها می پردازیم:

  • مالیات تکلیفی حقوق: از معروف ترین انواع مالیات تکلیفی این مالیات است که از حقوق کسر می شود. هر کارفرمایی موظف است که از حقوقی که به کارگران خود پرداخت می کنند، درصدی را به عنوان مالیات تکلیفی کسر کنند و در زمان مقرر و مهلت تعیین شده به سازمان امور مالیاتی پرداخت می کنند. پس در نتیجه خود کارگر وظیفه پرداخت مالیات تکلیفی را ندارد و در واقع کارفرما در این حا نقش واسطه را بر عهده دارد.
  • مالیات تکلیفی اجاره املاک: از دیگر انواع مالیات تکلیفی، مالیات تکلیفی اجاره املاک است که جزء مالیات های مستقیم است. در واقع انواع درآم هایی که از یک ملک به دست می آید مشمول این نوع مالیات است، به این صورت که اگر یک شخص حقیقی یا حقوقی ملکی در اختیار داشته باشد که از آن اجاره دریافت کند، مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. نحوه پرداخت این نوع مالیات تکلیفی در اجاره ملک به دو صورت است و نحوه محاسبه آن هم مشابه نیست. صورت اول این که اگر مستاجر شخص حقیقی باشد، در این صورت مسئولیت پرداخت مالیات به عهده مالک ملک است و اگر مستاجر شخص حقوقی باشد، در این صورت مالیات تکلیفی آن بر عهده مستاجر است و مسئولیت کسر و پرداخت آن به سازمان امور مالیاتی است.
  • مالیات تکلیفی مضاربه: مضاربه به یک رابطه دو طرفه در یک عملیات تجاری اشاره می کند که یکی از طرفین ملزم به آوردن سرمایه و دیگری متعهد به استفاده از سرمایه و انجام یک فعالیت اقتصادی است. در این رابطه دو طرفه (چه حقیقی و چه حقوقی) اگر فردی که انجام دهنده کار است را طرف اول و فردی که سرمایه آورده را طرف دوم قرار دهیم؛ در این حالت این طرف اول است که ملزم به پرداخت مالیات می شود. یعنی طرف اول که انجام دهنده کار است، از سود به دست آمده مضاربه درصد معینی را به عنوان مالیات تکلیفی به سازمان امور مالیاتی پرداخت می کند.
  • مالیات تکلیفی حق الوکاله: از انواع مالیات تکلیفی است که وکلا ملزم به پرداخت آن ها هستند. زمانی که یک وکیل با موکل خود به توافق می رسد و به بستن قرارداد اقدام می نمایند، درصدی از میزان مبلغ قرارداد که متعلق به وکیل است باید به عنوان مالیات تکلیفی به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: مالیات نقل و انتقال ملک

انواع مالیات تکلیفی دیگری نیز وجود دارد که در این جا فقط نام می بریم

  • مالیات تکلیفی نقل و انتقال
  • مالیات تکلیفی موسات بیمه
  • تکلیف مذیران تسویه اشخاص حقوقی
  • مالیات تکلیفی منافع بلاعوض اموال
  • مالیات تکلیفی نقل و انتقال سهام