انواع فرم های مالیاتی

زمانی که قوانین مالیاتی توسط مودیان مالیاتی به مرحله اجرا می رسند، باید فرم ها و مدارک تهیه شده را تکمیل و به پرونده مالیاتی اضافه کنند. زمانی که مودی مالیاتی برای حل مورد مالیاتی خود به ممیز مراجعه می کند، لازم است درخواست خود را با تکمیل فرم های مربوطه ارائه کند و بهتر است مودیان مالیاتی که مشمول پرداخت مالیات بر درآمد هستند قبل از اقدام به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خود، فرم پیش نویس اظهارنامه را مطالعه و تکمیل نمایند و همچنین درباره انواع فرم های مالیاتی و چگونگی آن ها مطالعه کنند و انواع فرم های مالیاتی را بشناسند. تکمیل و ملاحظه پیش نویس انواع فرم های مالیاتی قبل از اقدام برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان مالیاتی می تواند از بروز اشتباهات در تکمیل اظهارنامه ها جلوگیری کند و بهتر است برای سرعت بخشیدن به روند تکمیل اظهارنامه ها، اطلاعات خواسته شده را از قبل جمع آوری کنند.

 فرم های مالیاتی

انواع فرم های مالیاتی

  • فرم های مالیاتی عمومی
  • فرم های مربوط به اشخاص حقوقی
  • فرم های قدیم مربوط به مالیات بر ارث
  • فرم های مربوط به وصول و اجرا
  • فرم های مربوط به مالیات بر حقوق
  • فرم های مربوط به حق تمبر
  • فرم های مربوط به مشاغل
  • فرم های جدید مربوط به مالیات بر ارث
  • فرم های مربوط به مالیات بر املاک

در بالا به انواع فرم های مالیاتی اشاره شد که هر کدام به چند بخش تقسیم می شوند و در اینجا به بخش های کوچک تر آن می پردازیم. در فرم های مالیات عمومی بخش های فرم اعلام عدم امکان صدور گواهی موضوع ماده 187 قانون مالیات های مستقیم، فرم تقاضای تقسیط بدهی در اجرای م.اد 40 و 167 قانون مالیات های مستقیم، فرم اعلام عدم امکان صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم و …. وجود دارد. در فرم های مربوط به وصول و اجرا بخش های پیشنهاد ممنوع الخروجی، برگ اجرایی به استناد ماده 210 قانون مالیات های مستقیم، دستور بازداشت اموال وجود دارد.

در فرم های مربوط به مشاغل بخش های صورت در آمد هزینه ماهانه مودیان گروه دوم، دفترچه ثبت نام صاحبان مشاغل، صورت درآمد و هزینه های سالیانه گروه دوم، فرم تحویل برچسب ثبت صندوق در سیستم مالیاتی کشور و …. وجود دارد. در فرم های مربوط به اشخاص حقوقی، بخش های فرم درخواست نقل و انتقال سهام، گواهی اقامت از حیث مالیاتی (موضوع مواد 168 و 180 قانون مالیات های مستقیم) اشخاص حقوقی، گزارش صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم، برگ اجرای بند 3 ماده 97 قانون مالیات های مستقیم، برگ درخواست ارائه اسناد و مدارک در اجرای بند 2 ماده 97 قانون مالیات های مستقیم و ….. وجود دارد. همچنین در سایر انواع فرم های مالیاتی بخش های دیگری وجود دارد که بخش های گفته شده برای مثال و نمونه آورده شده است.

مالیات بر ارث

نکاتی درباره اظهارنامه مالیاتی

انواع فرم های مالیاتی

شیوه محاسبه مالیات در ایران، به دو صورت علی الراس و خود اظهاری می باشد و امروزه نظام های مالیاتی پیشرفته تمایل دارند به جای شیوه علی الراس که در آن ماموران ادراه ی مالیات به تعیین میزان مالیات می پردازند، خود اظهاری را جایگزین کنند. خود اظهاری یعنی این که شخص حقیقی یا حقوقی  اعلام می کند که در سال مالیاتی خود به چه میزان سود داشته و به چه میزان باید مالیات پرداخت کند. زمان ارائه و تسلیم این کارنامه مالی الکترونیکی و ترازنامه و حساب سود و زیان و سررسید پرداخت مالیات اشخاص حقیقی، 3 ماه پس از پایان سال مالیاتی و برای اشخاص حقوقی، 4 ماه پس از پایان سال  مالی آن ها خواهد بود.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025