اظهارنامه مالیات خودرو

مالیات فقط مخصوص درآمد افراد نمی باشد و افرادی هم که مشمول مالیات خودرو می شوند می بایست هر سال طبق قانون مالیات آن را پرداخت نمایند. بر همین اساس کلیه صاحبان خودروهای باری، راهسازی، عمومی و تاکسی ها موظف هستند در پایان هر سال مبلغ درآمد خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه دهند و برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید به آدرس tax.gov.com مراجعه نمایند.اظهارنامه مالیات خودرو به صورت الکترونیک انجام می شود و اگر توانایی انجام این کار را ندارید حتما از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

پرداخت مالیات خودرو در دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر می باشد و مودیان با مدارک مورد نیاز می توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه کرده تا این کار برای آن ها انجام شود. این فرآیند در کل کشور به صورت یک پارچه صورت می گیرد و در سازمان امور مالیاتی کشور منعکس می گردد و مودیان در هر مرحله از طریق سامانه می توانند فرآیند را پیگیری کنند. جهت استعلام گواهی پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرو، مالک خودرو با مراجعه به سامانه و وارد کردن کد ملی، تاریخ صدور گواهی و کد دبیرخانه گواهی می تواند از وضعیت مالیات خودرو مطلع شوند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید!!!

مدارک لازم برای اظهارنامه مالیات خودرو

  • سند مالکیت خودرو یا همان برگ سبز ماشین
  • شناسنامه و کارت ملی مالک خودرو
  • در صورتی که صاحب خودرو شخصا برای انجام این کار اقدام نکند، هر فرد دیگری برای انجام این کار به وکالت نامه رسمی از طرف مالک خودرو نیاز دارد.

نکات مهم در مورد اظهارنامه مالیات خودرو

اظهارنامه مالیات خودرو

  • افرادی دارای خودروهای تاکسی و یا وانت می باشند، اگر دارای دو خودرو یا بیشتر باشند با توجه به این که درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان معافیت موضوع ماده 109 قانون مالیات های مستقیم است، خودروی اول معاف از مالیات می باشد و همچنین با توجه به امکان استفاده خودروهای بعدی از مازاد معافیت خودروی اول و نظر به این که فعالیت اصلی مودی با خودروی اول انجام شده است، مالیات خودروهای بعدی نیز به صورت مقطوع طبق آن چه ذکر شده است تعیین می شود.
  • افرادی که دارای دو خودرو به غیر وانت و تاکسی می باشند با توجه به این که فعالیت اصلی مودی مربوط به خودروی اول است و همچنین برای خودرو دوم معافیت در نظر گرفته نمی شود و مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان 25 درصد بیشتر محاسبه خواهد شد. در صورتی که خودروی اول مودی تاکسی یا وانت باشد و خودروی دوم و خودروهای بعدی از سایر خودروها با ادوات موضوع جداول این دستورالعمل باشند با عنایت به توضیحات مذکور مالیات خودروی دوم با در نظر گرفتن رقم مروبط به مالیات خودرو و یا وسیله مذکور با افزایش 25 درصد به شرح فوق به صورت مقطوع خواهد بود.
  • در خصوص مالیات عملکرد خودروهایی که در سال 1399 به صورت قطعی به اشخاص غیر واگذار می گردند، معادل 10 درصد بیشتر از این دستورالعمل بر حسب مدت فعالیت و رعایت سایر بندهای این دستورالعمل مطالبه خواهد شد. البته فروشندگان خودروهای مزبور، برای عملکرد سال 1399 تا تاریخ انتقال، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرو و انجام سایر تکالیف مقرر مربوط به اتومبیل مورد نظر نخواهد بود.

اظهارنامه اجاره املاک

تیم تخصصی چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس گرفته تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025