اظهارنامه مالیاتی چیست

بسیاری از افراد سوالاتی با موضوع اظهارنامه مالیاتی چیست در ذهن خود دارند و اگر در این زمینه اطلاعاتی نداشته باشند، قطعا به مشکل برخورد می کنند. اظهارنامه مالیاتی یک دفترچه می باشد که در داخل آن عملکرد مالی شخص حقیقی یا حقوقی را که مشمول پرداخت مالیات می شود را مشخص می کند و تمامی روادید مالی و مستندها با مدارک در آن درج شده است. اظهارنامه مالیاتی در یک طول یک سال مالیاتی که از اول فروردین تا آخر اسفند شروع و پایان می یابد، تشکیل می شود و در این یک سال مالیاتی، تمام درآمد، سود، ضرر و زیان یک شخص حقوقی یا حقیقی مشخص می شود و مالیات آن بر همین اساس صورت می گیرد.

ارائه اظهارنامه مالیاتی یک تکلیف قانونی مهم می باشد و عدم ارائه آن در مهلت مقرر قانونی موجب محروم شدن از معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی و پرداهت جرایم تصریح شده در قانون مالیات های مستقیم می باشد. این روزها تمکیل اظهارنامه مالیاتی از طریق اینترنت صورت می گیرد و نحوه پر کردن آن بسیار مهم می باشد. برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی باید به وب سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کرد و با ورود به این سامانه ابتدا باید در آن ثبت نام کرده و سپس مراحلی که پیش روی شما می باشد را انجام دهید.

پر کردن اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چیست

اظهارنامه مالیاتی در فرم های مصوب سازمان امور مالیاتی تکمیل می شود و در موعد مقرر به اداره ی امور مالیاتی محل اقامت شخص حقیقی یا دفتر شخص حقوقی تحویل داده می شود. برای تکمیل اظهارنامه باید حتما با آن آشنایی داشته باشید و با دقت و به صورت کامل باید تمامی مدارک و مستندات را در آن ذکر کنید و اکثر شرکت ها برای انجام این کار از افراد و یا شرکت های متخصص در این حوزه کمک می گیرند. پر کردن اظهارنامه به صورت اینترنتی بهتر از روش چاپی می باشد و با ورود به سامانه جهت پر کردن اظهارنامه مالیاتی، شما با 26 جدول طراحی شده رو به رو می شوید.

در هر کدام از این جدول ها شما باید اطلاعات دقیق از موارد خواسته شده را وارد نمایید و هر موردی که مغایرت نداشته باشد، تخلف محسوب شده و توسط قانون مورد بررسی قرار می گیرد و اگر وجود تخلف در اظهارنامه مالیاتی اثبات شود، به صورت علی الراس، مالیات توسط کارشناسان مالیات اداره ی امور مالیاتی تعیین می شود. جهت آشنایی بیشتر مواردی که در جدول اظهارنامه مالیاتی به آن رو به رو می شوید را شرح می دهیم.

  1. پرداخت مربوط به این اظهارنامه
  2. اطلاعات مجوزهای تاسیس و بهره برداری
  3. اسامی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل
  4. فهرست دفاتر رسمی ثبت شده
  5. جزییات پذیرش بورس سهام
  6. درآمدهایی که مالیات آن ها قبلا به صورت مقطوع پرداخت شده است
  7. درآمدهای معاف
  8. استهلاک زیان سنواتی
  9. معافیت ها و بخشودگی های مالیاتی
  10. توسعه، نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی
  11. معافیت ها و بخشودگی های درآمد حاصل از فعالیت های خارج از کشور
  12. فعالیت های حاصل از توافقنامه های مالیاتی
  13. ثبت کمک های مالی پرداختی
  14. ترازنامه
  15. صورت سود و زیان
  16. گردش حساب سود انباشته
  17. موجود مواد و کالا
  18. سرمایه
  19. انواع محصولات اصلی به ترتیب بیشترین فروش
  20. بهای تمام شده ی کالای فروش رفته
  21. بهای تمام شده ی کار انجام شده پیمانکاری / خدمات
  22. تعداد کارکنان
  23. درآمد ناخالص پیمانکاری / ارائه خدمات
  24. فهریت صادرات و مابازاء دریافتی
  25. اطلاعات مالک یا مالکین
  26. اطلاعات سرمایه گذار خارجی

مجموعه چرتکه پلاس

تیم تخصصی چرتکه پلاس با داشتن یک تیم مجرب در زمینه خدمات مالی حسابداری، آماده ارائه خدمات تکمیل اظهارنامه مودیان شخصی و شرکتی در سال 1400 می باشد و جهت استفاده از خدمات گروه چرتکه پلاس می توانید با کارشناسان ما تماس حاص نمایید. مجموعه چرتکه پلاس با گروهی از مجموعه فارق التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه تشکیل شده است تا با بهره گیری از دانش و تجربه های خود به شرکت و موسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، موسسات آموزشی و استارت آپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025