اظهارنامه مالیاتی مشارکتی

اظهارنامه مالیاتی مشارکتی مربوط به مشاغلی است که توسط دو نفر یا بیشتر اداره می شود و این بیشتر مربوط به اشخاص حقوقی می باشد و اکثر شرکت ها به صورت مشارکتی فعالیت می کنند و یک شرکت ممکن است چندین سرمایه گذار داشته باشد. برای تکمیل اظهارنامه مشارکتی نیازی نیست تا هر کدام از شرکا به صورت جداگانه اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنند و فقط یک نفر این کار را انجام می دهد و اطلاعات دیگر شرکا داخل اظهارنامه قید می شود. برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی مشارکتی باید نام و اطلاعات تمامی شرکا به همراه مدارک و اسناد مالی و حسابداری شرکت را در اختیار داشته باشید و داخل اظهارنامه مالیاتی ثبت کنید.

مقدار مالیاتی که باید در مشاغل مشارکتی پرداخت شود بستگی به میزان سهم شراکت هر شخص دارد و اصولا مالیات مشاغل مشارکتی توسط شرکا بررسی می شود و نبست به پرداخت آن اقدام می کنند. شرکت هایی که صورت مشارکتی اداره می شود برای پرداخت مالیات باید طبق سال مالیاتی خود اقدام کنند و محاسبه مقدار مالیات آن ها توسط اسناد و مدارک مالی شرکت به همراه سود و زیان سالیانه انجام می شود و پس از تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید برای پرداخت مالیات اقدام نمایند.

تمامی اشخاص حقوقی و مشاغلی که به صورت مشارکتی هستند باید طبق سال مالیاتی و در زمان مشخص شده، مالیات خود را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند و عدم پرداخت آن موجب جرایمی می شود و محرومیت هایی همراه آن دارد. برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی مشارکتی باید به سامانه Tax.gov.ir مراجعه نمایید و پس از انتخاب ثبت اظهارنامه مالیاتی جدید، در قسمت “آیا شریک دارید” گزینه “بله” را انتخاب کنید و پس از آن اظهارنامه مالیاتی مربوط به مشارکتی برای شما نشان داده می شود که با در دست داشتن اطلاعات شرکا و شرکت می توانید اقدام به تکمیل کردن آن نمایید.

اظهارنامه مشارکتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی مشارکتی

شاید کسانی که به تازگی قصد دارند تا یک کسب و کار را به تازگی راه اندازی کنند اطلاعاتی در مورد اظهارنامه مالیاتی مشارکتی نداشته باشند و ما در اینجا بیشتر توضیح خواهیم داد. بر اساس قانون مدنی، هر گاه چند شخص (اعم از حقیقی یا حقوقی) برای راه اندازی یک کسب و کار اقدام نمایند، با رعایت شرایط زیر مشارکت شکل می گیرد:

  1. یک قرارداد مبنی بر شراکت بین آن ها تنظیم شده باشد.
  2. مدت زمان مشارکت محدود و مشخص باشد.
  3. هدف از شراکت انجام یکی از فعالیت های معین بازرگانی، خدماتی و یا تولیدی به قصد کسب سود باشد.
  4. شرکا سرمایه ی خود را اعم از نقدی یا غیر نقدی به صورت مشاع با هم به اشتراک بگذارند.
  5. در قرارداد باید میزان شراکت هر شخص مشخص باشد تا سود شراکت برای هر شخص معین شود.

بیشتر بخوانید: اظهارنامه مالیاتی انفرادی

تفاوت مشارکت اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی

اظهارنامه مالیاتی مشارکتی

مشارکت اشخاص حقیقی به صورتی است که چند شخص حقیقی برای راه اندازی یک کسب و کار سرمایه های نقدی و غیر نقدی خود را جمع آوری می کنند و یک کسب و کار را آغاز می کنند. در شخصیت حقوقی یک ماهیت واحد است که از ابتدا مستقل از اشخاص حقیقی تشکیل دهنده ی آن در نظر گرفته می شود. شراکت اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوت هایی را به همراه دارد که مهمترین آن این است که مشارکت مدنی تابع قانون مدنی است در صورتی که شخصیت حقوقی تابع قانون تجارت است و سایر تفاوت ها به شرح زیر می باشد:

  • نحوه تمدید مشارکت
  • مقدار سود و تقسیم آن
  • نحوه تامین سرمایه و تقسیم سهم الشرکه
  • مدت زمان بقای قرارداد مابین شرکا

چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.