اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

هر ساله اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل باید حساب سود و زیان و درآمد خود در سال گذشته را در قالب یک اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند. اشخاص حقیقی به سه گروه تقسیم می شوند و تفاوت آن ها در ارائه صورت حساب ها، نگهداری دفاتر و مواردی از این دست می باشد که در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با آن خواهیم داد. مالیاتی که از افراد یا اشخاص حقیقی گرفته می ‌شود بخش قابل توجهی از درآمد مالیاتی کشور را تشکیل می ‌دهد. منظور از اشخاص حقیقی، کسبه و صاحبان مشاغل هستند که از جمله آن ها می توان به دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه ها، واحد های تولیدی، صاحبان فروشگاه های کوچک یا بزرگ و مواردی از این دست اشاره کرد. اشخاص حقیقی وفق ماده ۱۰۰ ق.م.م حداکثر باید تا ۳۱ خرداد هر سال اظهارنامه مالیاتی عملکرد خود را ارسال و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.

چنانچه اشخاص حقیقی مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی نسبت به تسلیم آن در موعد مقرر اقدام نکنند مشمول جرایم و تبعات قانونی خواهند شد. البته ارسال اظهارنامه مالیاتی دارای مزایا نیز می باشند. علی رغم اینکه تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی برای مودیان مالیاتی بسیار وقت گیر است. اما ارسال اظهارنامه مالیاتی برای مودیان می تواند مزایای قانونی فراهم نماید. طبق ماده ۱۸۹ شرکتهایی که سه سال متوالی اظهارنامه ارسالی آن ها مورد قبول اداره امورمالیاتی واقع شود و اعتراضی به برگ تشخیص صادره نداشته باشند مشمول استفاده از ۵ درصد جایزه خوش حسابی نسبت به مالیات های پرداخت شده ۳ سال می شوند.

تقسیم‌ بندی اشخاص حقیقی

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی بر اساس ماده 2 آیین ‌نامه اجرایی ماده 25 قانون مالیاتی کشور به 3 دسته زیر تقسیم می ‌شوند:

گروه اول: در این گروه اشخاصی قرار دارند که که جمع کل میزان فروش کالا و خدماتی که در سال گذشته داشته‌ اند بیش از سه میلیارد تومان باشد. طبق تعریف دیگر افرادی در این دسته مالیاتی قرار می ‌گیرند که ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده، طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال x و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، بیشتر از سه میلیارد تومان باشد. همچنین مشاغل زیر چه حجم فعالیت بزرگ و چه کوچکی داشته باشند در گروه اول اشخاص حقیقی قرار می ‌گیرند:

  • صادرکنندگان و وارد کنندگان (تمام اشخاص دارای کارت بازرگانی)
  • کارخانه ‌داران و صاحبان واحد تولیدی
  • افرادی که امتیاز بهره ‌برداری از معادن را دارند
  • مالکان هتل‌ (هتل‌های سه ستاره به بالاتر)
  • صاحبان کلینیک‌ های تخصصی پزشکی، آزمایشگاه‌ ها و بیمارستان‌ ها
  • صاحبانی که به فعالیت‌ های صرافی مشغول هستند
  • صاحبان فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای

گروه دوم: در این گروه اشخاصی قرار دارند که که جمع کل میزان فروش کالا و خدماتی که در سال گذشته داشته‌ اند بیش از یک میلیارد تومان و تا سه میلیارد تومان باشد. طبق تعریف دیگر افرادی در این دسته مالیاتی قرار می‌ گیرند که ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده، طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال x و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، بیشتر از یک میلیارد تومان و تا سه میلیارد تومان باشد.

گروه سوم: در نهایت نیز می ‌توان گفت اشخاصی که در گروه اول و دوم جای نمی ‌گیرند جزو دسته سوم اشخاص حقیقی مشمول مالیات هستند. گروه سوم مشاغل کوچک را شامل می ‌شود و تعهدات کمتری را نیز عهده ‌دار خواهند بود. نکته قابل توجه این است که اشخاص حقیقی هر گروهی تا سه سال بعد باید به تعهدات آن گروه عمل کنند و نمی ‌توانند طی این مدت به دسته ‌ای پایین ‌تری منتقل شوند.

تیم حسابداری چرتکه پلاس

تیم تخصصی چرتکه پلاس با داشتن یک تیم مجرب در زمینه خدمات مالی حسابداری، آماده ارائه خدمات تکمیل اظهارنامه مودیان شخصی و شرکتی در سال 1400 می باشد و جهت استفاده از خدمات گروه چرتکه پلاس می توانید با کارشناسان ما تماس حاص نمایید. مجموعه چرتکه پلاس با گروهی از مجموعه فارق التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه تشکیل شده است تا با بهره گیری از دانش و تجربه های خود به شرکت و موسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، موسسات آموزشی و استارت آپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی