اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

منظور از اشخاص حقیقی و حقوقی چیست؟ در این مطلب قصد داریم تا اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی را برای شما شرح دهیم تا در زمان تکمیل اظهارنامه مالیاتی به مشکل برخورد نکنید. زمانی که صحبت از اشخاص می شود به منظور یک انسان می باشد که می تواند در طول روز فعالیت های خاصی انجام دهد اما امروزه این فعالیت ها صرفا مخصوص انسان نیست و اشخاص دیگری هم به حکم قانون می توانند این فعالیت ها را انجام دهند که در مورد اول اشخاص حقیقی و در مورد دوم به آن اشخاص حقوقی گفته می شود که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد.

  • اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی را خود ما یعنی افراد تشکیل می دهند و هر فردی می تواند برای خود یک شخصیت داشته باشد که از حق و حقوق برخوردار باشد و حتی از سنین کودکی دارایی هایی را این افراد می توانند داشته باشند و در هر زمانی می توانند از حقوق خود دفاع کنند. هر فردی با رسیدن به سن بلوغ و سن قانونی می تواند از حقوق خود دفاع کند و تکالیف قانونی این فرد به عهده خود او می باشد. به زبان ساده تر می توان گفت که هر فردی از زمان تولد و تا زمان مرگ دارای یک شخصیت حقیقی می باشد که فقط مختص به خود او می باشد و فرد دیگری نمی تواند آن را تصاحب کند.

  • اشخاص حقوقی

علاوه بر افراد در جامعه که اشخاص حقیقی نامیده می شوند، اشخاص دیگری هم در قالب گروه ها، جمعیت ها، سازمان ها و موسسات به فعالیت می پردازند که متخص به افراد نمی باشد و به اصلاح به آن ها اشخاص حقوقی گفته می شود. اشخاص حقوقی دارای شخصیت فردی نمی باشند و دارای وجود فرضی می باشند و این اشخاص دارای حقوق تکالیف و اموالی هستند که به طور کلی از اموال، حقوق و دارایی افرادی که در آن تشکیل می دهند جدا است و دارای کلیه حقوق و تکالیفی هستند که قانون برای اشخاص حقیقی شناخته است.

تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

حال که با اشخاص حقیقی و حقوقی آشنا شدید، این افراد دارای یک سری حقوق مالیاتی هستند که هر سال طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، ملزم به تکمیل اظهارنامه مالیاتی با توجه به مستندات و مدارکی که وجود دارد، می باشند. اظهارنامه اشخاص حقیقی در سه گروه اول، دوم و سوم تقسیم می شود و هر فردی با توجه به این که در چه گروه مالیاتی قرار دارد ملزم به تکمیل اظهارنامه مالیاتی بوده است. گروه اول، دوم و سوم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی به دو دسته انفرادی و مشارکتی تقسیم می شوند که دسته انفرادی مربوط به افرادی که به صورت تنها صاحب شغل می باشد و دسته مشارکتی مربوط به افرادی است که بیش از دو یا چند نفر صاحب شغل می باشند.

اشخاص حقوقی هم مانند اشخاص حقیقی ملزم به تکمیل اظهارنامه مالیاتی می باشند و اشخاص حقوقی موظف هستند اظهارنامه، ترازنامه، حساب سود و زبان متکی به دفاتر، اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد میزان سهم الشرکه یا تعداد سهام و نشانی هر یک از آن ها را به اداره امور مالیاتی که مل فعالیت اصلی شخص حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.

چرتکه پلاس

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند.

شماره تماس: 09900300026 – 09900300025

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی