اصول حسابداری چیست؟اگر شما اطلاعات کافی در مورد اصول حسابداری داشته باشید خیلی راحتتر می توانید از علم حسابداری در بررسی و انجام امور مالی شرکت و سازمان خود استفاده نماید در واقع علم حسابداری به عنوان علمی تخصصی تعریف می شود و کلیه عملیات مالی که در سازمان ها انجام می شود ثبت و طبقه بندی شده تا با روشی تخصصی از اطلاعات به دست آمده در ارزیابی عملکرد سازمانها و تعیین پایه ها و روش توسعه استفاده شود در واقع حسابداری یا همان گزارش مالی اندازگیری و پردازش اطلاعات مالی در مورد شرکت ها و سازمان ها می باشد.اگر شما اطلاعات کافی در مورد اصول حسابدداری داشته باشید .

 

اصول حسابداری چیست؟

اصول حسابداری چیست؟در تعریف اصول حسابداری چیست؟ باید بگوییم که به مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل های کلی گفته می شود که شرکت ها از این اصول برای گزارش دادن کلیه حساب ها و صورت های مالی استفاده می کنند و در واقع اصول جهانی برای این کار وجود ندارد اما علم حسابداری در چهارچوب اصولی استاندارد انجام می شود باید بگوییم که به طور کلی اصول حسابداری عملیات های مالی در سازمان ها را کنترل و مدیریت می نماید و شامل چند اصل زیر می باشد.

  • اصل قوام

این اصل از حسابداری در تمام دورهای حسابداری اجرا می شود و در مورد روش مورد انتخاب حسابداران در انجام امور حسابداری در تجارت می باشد.

  • اصل هزینه

طبق این اصل یک شرکت تجاری باید دارایی ­ها، بدهی­ ها و حقوق صاحبان سهام خود را با هزینه اصلی که آن را خریداری کرده یا فروخته اند را به درستی ثبت کند.

  • اصل نهاد اقتصادی

اصل نهاد اقتصادی بر این مبنا است که معاملات تجاری باید جدا از معاملات مالکان و سایر شرکت­ ها انجام شود.

  • اصل افشای کامل

از طریق این اصل کلیه اطلاعات حسابداری برای مقامات مربوطه افشا می­شود، و به موجب آن رویدادهای مالی مربوط به یک دوره زمانی خاص فاش میشوند.

  • اصل استمرار

اصل استمرار که یکی از مهم ترین اصول حسابداری است در واقع مفهومی است که فرض می­کند شرکت در آینده­ای قابل پیش­بینی به حیات و فعالیت خود ادامه داده و منحل نمی­شود و این اصل به شرکت اجازه می دهد تا برخی از هزینه­ های پیش پرداختی را به جای شناسایی همه آنها به یک باره، به دوره های حسابداری آینده موکول کند.

  • اصل انطباق

مفهوم کلی این اصل نیز به این صورت می ­باشد که هر درآمدی که ثبت شده باید همزمان با همه هزینه­ های مرتبط، به طور خاص در حسابداری تعهدی تطبیق و ثبت شود،

  • اصل اساسی

این اصل یک مورد مهم در حسابداری محسوب می شود و این مفهوم را بیان می کند که حسابداران باید مطمئن باشند که کلیه اقلام مهم را در صورت های مالی گنجانده و گزارش می­کنند.

  • اصل واحد پولی

شرکت ها فقط باید معاملاتی را که می­توانند بر اساس واحد پایدار ارز بیان شوند را ثبت کنند.

  • اصل قابلیت اطمینان

از اصل قابلیت اطمینان به عنوان راهنما برای تعیین اطلاعات مالی در حساب­ های یک شرکت استفاده می­شود.

  • اصل تأیید درآمد

طبق این اصل نیز شرکت ­ها باید درآمد خود را هنگامی که به رسمیت شناخته می شود، یا در همان دوره زمانی که آن را به خود اختصاص داده اند (و نه هنگام دریافت) ثبت کنند.

  • اصل دوره زمانی

یک شرکت باید صورت­ های مالی خود را به عنوان صورت بودجه ای که برای یک دوره زمانی مشخص مناسب است گزارش کند.

 

مزایای اصول حسابداری چیست؟

در حقیقت اصول حسابداری قوانین و مفاهیم حوزه حسابداری هستند که از آنها به عنوان دستورالعمل های اساسی حسابداری یاد می کنند در واقع این اصول باعث می شوند تا قوانین مالی دقیق تر حسابرسی شود همچنین اصول حسابداری دارای مزایای می باشند که شامل موارد ذیل می باشد.

  • قابلیت انعطاف پذیری
  • انجام آسان حسابرسی
  • قابلیت مقایسه

 

بیشتر بدانید: حسابداری تولیدی چیست

 

چرا باید اصول حسابداری را بدانیم؟

اصول حسابداری چیست؟

هدف از وجود اصول حسابداری یادگیری و پیگیری آن توانایی برقراری ارتباط با اطلاعات اقتصادی یا زبانی قابل قبول و قابل فهم از شغلی به شغل دیگر است  آموختن اصول حسابداری به یک حسابدار کمک می کند تا ماهر و کاربلد باشد همچنین در شرکت های مطرح و معتبر مشغول به فعالیت شود از آنجا که اصول حسابداری قوانین ریاضی ثابتی نیستند دارای انعطاف پذیری می باشند. این اصول توسط بسیاری از شرکت های امروزه مورد پذیرش واقع شده اند در حقیقت در شرکت های مختلف حسابداران یک چهارچوب کلی دارند که این چهارچوب کلی همان اصول حسابداری را تشکیل می دهد در واقع یادگیری اصول حسابداری جزء همین چهارچوب کلی می باشد.

 

کلام آخر

در واقع اصول حسابداری همان قوانین و چهارچوب های کلی در رسیدگی به امور مالی سازمان ها و شرکت ها می باشد شرکت چرتکه پلاس با داشتن 15 سال سابقه فعالیت در انجام امور مالی و حسابداری با داشتن تعهد کاری و کارشناسان مجرب و نیز با ارائه بهترین نرم افزار حسابداری (نرم افزار سپیدار) به شما در حسابداری امور مالی یاری می رساند با مشاورین شرکت چرتکه پلاس برای انجام امور حسابداری و حسابرسی خود تماس بگیرید.

09900300025

09900300026