اصول حسابداری شرکت ها

حسابداری شرکت به معنی جمع آوری و تدوین تمام اظلاعات و داده های مالی یک واحد تجاری و انعکاس آن ها به صورت معیار های مشخص و به صورت های مالی متفاوت است. صورت های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و غیره می باشد. در واقع برای تدوین اطلاعات و داده های مالی که در همه شرکت ها وجود دارد قانون هایی وجود دارد که چهارچوب های حسابداری هستند و به حسابدارها کمک می کند تا اطلاعات مالی را به دقت و تمرکز و ارزش  بیشتری به ثبت برسانند.

اصول حسابداری شرکت ها

در واقع اصل های حسابداری اصل هایی هستند که همگی آن را پذیرفته اند و دارای یک سری قواعد و ضوابط کلی برای حسابداری شرکت ها می باشند که اصول حسابداری شرکت ها گفته می شود. کسانی که قصد دارند حسابداری شرکت ها را انجام دهند، باید کلیه اصول حسابداری شرکت ها را در امور اجرایی اعم از محاسبه مالیات و تهیه گزارش ها در نظر داشته باشند تا از اعتبار قانونی بهره مند شوند. در واقع می توان گفت اصول حسابداری شرکت ها به عنوان یک یر بنای اصلی و مهم در علم حسابداری محسوب می شود. اصول حسابداری شرکت ها شامل 5 مورد است که اصل افشاء کامل، اصل تطابق درآمد و هزینه ها، اصل بهای تمام شده، اصل تحقق درآمد هزینه ها و اصل عینیت را شامل می شود.

در مجموعه خدمات مالی حسابداری چرتکه پلاس، گروهی از فارغ التحصیلان برجسته کشور با بیش از 15 سال سابقه مفید در شرکت های معتبر گرد هم آمدند تا با بهره گیری از دانش و تجربه خود به شرکت ها و مؤسسات مختلف از قبیل شرکت های تجاری، کارگاه های صنعتی و تولیدی، شرکت های خدماتی، مؤسسات آموزشی و استارتاپ ها خدمات مالی ارائه نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های 09900300026 و 09900300025 تماس گرفته تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

شرکت حسابداری

توضیحات اصول حسابداری شرکت ها

اصول حسابداری شرکت ها

در این جا 5 مورد از اصول حسابداری شرکت ها را به طور مختصر بیان می کنیم:

  • اصل افشاء کامل: بر اساس این اصل از اصول حسابداری شرکت ها کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به هر واحد تجاری، باید به صورت مناسب و دقیق افشاء شوند. در واقع اصل افشاء کامل حسابدار شرکت را مکلف می کند تا کلیه اطلاعات حسابداری، شامل گردش حساب ها، خرید و فروش ها، درآمد و هزینه ها و غیره به طور تمام و کمال در صورت های مالی آورده شود.
  • اصل تطابق درآمد و هزینه: طبق این اصل برای اندازه گیری سود در هر دوره باید هزینه های هر دوره را با درآمدهای همان دوره مقابله و مقایسه کرد. در واقع این اصل واحد های تجاری را ملزم به شناسایی کردن درآمدها و هزینه های مرتبط به طور همزمان می کند تا اشتباهی در محاسبات رخ ندهد.
  • اصل بهای تمام شده در اصول حسابداری شرکت ها: این اصل یکی از اصول حسابداری شرکت ها است که اهمیت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل کتاب های مختلفی برای آموزش آن موجود است. توجه به این اصل و رعایت آن تاثیر به سزایی در محاسبه سود و زیان شرکت ها داشته است. این اصل توضیح می دهد که مقادیر در سیستم حسابداری باید با استفاده از بهای تمام شده تاریخی اندازه گیری شوند.
  • اصل تحقق درآمد و هزینه: این اصل نیز یکی از مهم ترین اصل های اصول حسابداری شرکت ها است که به اصل تحقق نیز شهرت دارد. طبق این اصل زمانی که درآمد حاصل می شود که فروش خدمات یا محصولات صورت گرفته باشد. فروش خدمات و محصولات هم تا هنگامی که این محصولات و خدمات فراهم نشده باشد، اتفاق نمی افتد. در واقع زمانی که صحبت از فروش یک کالا می شود، یکی از شرط های تحقق درآمد این است که مالکیت قانونی آن جنس از فروشنده به خریدار منتقل شود.
  • اصل عینیت: این اصل به این معنی است که باید افراد در تهیه گزارش های حسابداری از داده هایی استفاده کنند که عینی بوده و بر اساس اطلاعات واقعی و قابل سنجش جمع آوری شده است. به معنای دیگر، حسابداری شرکت ها باید با سند و مدرک عینی انجام شود. تحلیل های ذهنی در ثبت گزارش حسابدرای هیچ گونه اعتباری ندارند و به همین دلیل حسابدار ها باید از این اصل پیروی کنند تا گزارش هایشان اعتبار قانونی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: حسابداری شرکت های بازرگانی